Wymiana świec zapłonowych, kiedy? Po co? Jak? Temat prosty, lecz pomijany przez mechaników i klientów.
Kiedy? Po co?
Robisz rocznie 60tys.kilometrów? Wymiana co roku 🙂
Robisz rocznie 15tys.kilometrów? Wymiana co cztery lata 🙂
Robisz rocznie 6tys.kilometrów? Wymiana co ~ dziesięć lat 🙂
Jak myślicie czy to ma sens?
Dla naszego portfela pewnie tak, dla naszego auta niekoniecznie. Spore grono mechaników twierdzi że jeśli nie ma problemów z układem zapłonowym, to się tam nie zagląda. Jest także duże grono klientów, którzy myślą że mechanik próbuję naciągnąć ich na koszty, bo przecież świec się nie wymienia w aucie które jest ,,nowe,, i ma przebieg 60tys.kilometrów.
Jak to bywa w życiu, prawda leży gdzieś po środku. Z mojego doświadczenia, wychodzi jasno, warto kontrolować układ zapłonowy. Zawsze powtarzam że należy zapobiegać niż leczyć. Problemy z autem gdy jedziemy na urlop lub śpieszymy się na spotkanie, nigdy nie należą do najprzyjemniejszych.
Ja przyjąłem przebieg dla świec zapłonowych między 40-60tys.kilometrów, interwał zależny od tego jak jest użytkowane auto, nie wspominam autach które biorą udział w wyścigach bo to inna bajka 🙂
Bierzemy się za wymianę!!
Auto to Seat Cordoba 1.4 oznaczenie silnika BXW. Klucze potrzebne do wymiany świec zapłonowych w Twoim aucie mogą być inne!
Potrzebować będziemy:
- klucz dynamometryczny 1/2 przedział 20-60Nm
- grzechotka 1/2
- przedłużka 1/2 30-40cm
- wkrętak 1/4
- nasadka 1/4 torx T30
- nasadka 1/4 FD7 (płaski śrubokręt)
- grzechotka 1/4
- nasadka 1/2 do świec z magnesem rozmiar 16mm
Zaczynamy od odpalenia auta, ponieważ temperatura zewnętrzna jest nieco niska, około 6 stopni. Silnik niech pracuje na wolnych obrotach około 10-15min, jest większa szansa że elementy plastikowe, które będziesz odkręcać nie pękną. Odkręć teraz 4 śruby TORX T30 (żółty kolor)
Zdemontuj pokrywę, pod nią znajdują się cewki zapłonowe (kolor czerwony) oraz kostki (kolor zielony):
Podważ cewki płaskim śrubokrętem lub użyj narzędzia VAG T10094A, uważaj na elementy plastikowe obok, miejsce oznaczone (kolor niebieski):
Trzy cewki od lewej można śmiało wyjąć do góry, czwarta natomiast będzie wymagała rozpięcia kostki, na zdjęciu pokazałem jak trzeba ją rozpiąć, wszystkie ruchy należy wykonać razem, w kolejności zaznaczonej jak na zdjęciu:
Przed odkręceniem świec, należy wydmuchać brud który się może tam znajdować, do odkręcenia świec, używamy grzechotki 1/2, przedłużki 30-40cm 1/2 oraz nasadki z magnesem o rozmiarze 16mm, odkręcamy w lewo:
Nowe świece montujemy na pastę np. Beru ZKF01 nakładamy ją w małej ilości (dwa ziarenka wielkości główki od zapałki) na gwint świecy. UWAGA, nowych świec nie wrzucamy do gniazda, wkładamy je do nasadki z magnesem i dokręcamy palcami, aż wyczujemy opór, następnie zakładamy na klucz dynamometryczny i dokręcamy z określonym momentem, w moim przypadku 30Nm:
Informację z jakim momentem dokręcić świece zapłonowe znajdziemy np. w Autodata, w HaynesPro:
Cewki wciskamy na świece i resztę składamy analogicznie do rozbierania.
Jako ciekawostkę pokażę Wam nową świecę zapłonową oraz starą po przebiegu 60tys.kilomentów:
Zużycie widać gołym okiem, nadmienię że z autem nie było żadnych problemów. Na koniec jeszcze foteczka ART 😀
Czy macie pytania?
Nie?!!
Świetnie, jesteście super!! Jeśli jednak by się pojawiły, zapraszam w komentarze! Postaram się pomóc 😀
Bezawaryjnej jazdy! Cześć!
Czy uważasz, że kupno lepszych świec np. irydowych ma sens? Sprawdzasz i ustawiasz przerwę na świecy?
Nie wiem czy ma sens. Przedstawiłeś za mało danych, jak jeździsz, ile kilometrów rocznie itp? Na moim przykładzie, jak i moich znajomych, ZAWSZE, dobieram świece, takie jak zalecił producent. Jeśli różnica jest w zakupie na komplecie, wynosi powiedzmy 50zł (piszę o zwykłym aucie typu Corolla, Golf) między zwykłą a platynową/irydową to nie ma co się zastanawiać tylko brać lepsze. Szczelinę sprawdzam lecz jej nie ustawiam, dzisiejsze silniki są tak skomplikowane, że szkoda aby coś poszło nie tak 😉 tylko wymiana.
Trzymaj się, pozdrawiam.